Het sociale domein kan senioren verwijzen naar een valpreventie training, hen helpen met duidelijke informatievoorziening, advies geven over beschikbare hulpmiddelen of laten kennismaken met vervoersalternatieven zoals openbaar vervoer. Ook kan het sociaal domein helpen door tijdig het gesprek over veilige mobiliteit aan te gaan met senioren en hun naasten.
Voorbeeld van een erkende leefstijlinterventie:
• Valpreventie-trainingen helpen bij het voorkomen van vallen. Kijk op VeiligheidNL en Loketgezondleven.nl.
- Automaatje (ANWB) helpt senioren die iets minder mobiel zijn om toch deel te nemen aan de maatschappij. Vrijwilligers brengen deze senioren met hun eigen auto naar plekken zoals bibliotheek, ziekenhuis of andere bestemming.
- Verhuur van fietsen, zoals OV-fietsen op NS-stations, of deelfietsen in (grotere) steden.
- Platform Doortrappen heeft als doel senioren zolang mogelijk te laten fietsen.
Als de openbare ruimte aantrekkelijk is om te lopen of fietsen, dan wordt actieve verplaatsing gestimuleerd. Fietsen en wandelen zijn goede beweegactiviteiten voor senioren om fitter te worden of blijven. Voldoende bewegen verkleint het risico op botbreuken na vallen, chronische aandoeningen en cognitieve achteruitgang. Bovendien versterkt beweging de spiermassa en -kracht.
Doordat senioren zich zelfstandig kunnen verplaatsen van A naar B, kunnen zij langer thuis blijven wonen. Zo kunnen ze blijven deelnemen aan de maatschappij en andere mensen ontmoeten. Verder is het belangrijk dat senioren zich binnen een relatief korte afstand veilig kunnen verplaatsen naar belangrijke voorzieningen, zoals huisarts, apotheek, buurthuis en supermarkt. Zo kunnen senioren regie houden over hun eigen leven en zijn ze minder afhankelijk van anderen.
Scroll naar beneden

- Langer Veilig Onderweg Plan veilige mobiliteit senioren 2021- 2025 | Rijksoverheid.nl
- Verkeersmobiliteit van 55-plussers, 2018/2019 | cbs.nl
- Adviesrapport Mobiliteit en verkeersveiligheid bij senioren | BeterOud
- Cijfers over beweeggedrag per leeftijd | Volksgezondheidenzorg.info
- Wat werkt dossier senioren en bewegen | Loketgezondleven.nl
- Beweegrichtlijnen: Het aandeel van de Nederlandse bevolking van 4 jaar en ouder dat voldoet aan de beweegrichtlijnen | sportenbewegenincijfers.nl
Naast het inrichten van een veilige en toegankelijke openbare ruimte, zijn er verschillende mogelijkheden om het actief verplaatsen van senioren te bevorderen. Zo heeft een gemeente vaak voorzieningen voor vervoer. Maar denk ook aan andere mogelijkheden:

Het is voor senioren belangrijk dat ze zich zo lang mogelijk actief en zelfstandig kunnen verplaatsen met eigen of openbaar vervoer, bijvoorbeeld om naar activiteiten toe te gaan, familie of vrienden te bezoeken, of om boodschappen te doen. Wilt u een openbare ruimte die senioren stimuleert om veilig te bewegen, dan zijn veilige en goed verlichte wandel- en fietspaden en overzichtelijke verkeerssituaties nodig. Voor voorzieningen, zoals winkels en de huisarts, geldt dat deze goed bereikbaar zijn op de fiets, te voet of met het openbaar vervoer. Ook moeten deze voorzieningen toegankelijk zijn voor mensen die minder goed ter been zijn.
Het sociale domein kan senioren verwijzen naar een valpreventie training, hen helpen met duidelijke informatievoorziening, advies geven over beschikbare hulpmiddelen of laten kennismaken met vervoersalternatieven zoals openbaar vervoer. Ook kan het sociaal domein helpen door tijdig het gesprek over veilige mobiliteit aan te gaan met senioren en hun naasten.
Voorbeeld van een erkende leefstijlinterventie:
• Valpreventie-trainingen helpen bij het voorkomen van vallen. Kijk op VeiligheidNL en Loketgezondleven.nl.
- Automaatje (ANWB) helpt senioren die iets minder mobiel zijn om toch deel te nemen aan de maatschappij. Vrijwilligers brengen deze senioren met hun eigen auto naar plekken zoals bibliotheek, ziekenhuis of andere bestemming.
- Verhuur van fietsen, zoals OV-fietsen op NS-stations, of deelfietsen in (grotere) steden.
- Platform Doortrappen heeft als doel senioren zolang mogelijk te laten fietsen.
Naast het inrichten van een veilige en toegankelijke openbare ruimte, zijn er verschillende mogelijkheden om het actief verplaatsen van senioren te bevorderen. Zo heeft een gemeente vaak voorzieningen voor vervoer. Maar denk ook aan andere mogelijkheden:
- Langer Veilig Onderweg Plan veilige mobiliteit senioren 2021- 2025 | Rijksoverheid.nl
- Verkeersmobiliteit van 55-plussers, 2018/2019 | cbs.nl
- Adviesrapport Mobiliteit en verkeersveiligheid bij senioren | BeterOud
- Cijfers over beweeggedrag per leeftijd | Volksgezondheidenzorg.info
- Wat werkt dossier senioren en bewegen | Loketgezondleven.nl
- Beweegrichtlijnen: Het aandeel van de Nederlandse bevolking van 4 jaar en ouder dat voldoet aan de beweegrichtlijnen | sportenbewegenincijfers.nl
Als de openbare ruimte aantrekkelijk is om te lopen of fietsen, dan wordt actieve verplaatsing gestimuleerd. Fietsen en wandelen zijn goede beweegactiviteiten voor senioren om fitter te worden of blijven. Voldoende bewegen verkleint het risico op botbreuken na vallen, chronische aandoeningen en cognitieve achteruitgang. Bovendien versterkt beweging de spiermassa en -kracht.
Doordat senioren zich zelfstandig kunnen verplaatsen van A naar B, kunnen zij langer thuis blijven wonen. Zo kunnen ze blijven deelnemen aan de maatschappij en andere mensen ontmoeten. Verder is het belangrijk dat senioren zich binnen een relatief korte afstand veilig kunnen verplaatsen naar belangrijke voorzieningen, zoals huisarts, apotheek, buurthuis en supermarkt. Zo kunnen senioren regie houden over hun eigen leven en zijn ze minder afhankelijk van anderen.
Het is voor senioren belangrijk dat ze zich zo lang mogelijk actief en zelfstandig kunnen verplaatsen met eigen of openbaar vervoer, bijvoorbeeld om naar activiteiten toe te gaan, familie of vrienden te bezoeken, of om boodschappen te doen. Wilt u een openbare ruimte die senioren stimuleert om veilig te bewegen, dan zijn veilige en goed verlichte wandel- en fietspaden en overzichtelijke verkeerssituaties nodig. Voor voorzieningen, zoals winkels en de huisarts, geldt dat deze goed bereikbaar zijn op de fiets, te voet of met het openbaar vervoer. Ook moeten deze voorzieningen toegankelijk zijn voor mensen die minder goed ter been zijn.
