Terug naar de inhoudsopgave?

Afbeelding 9. Finale eDivisie 2022 tijdens GG22 (Foto Dion Bulkens)

GG Dreamhack Sports

Op 4 en 5 juni 2022 is het GG Dreamhack Sports (GG22) op evenementenlocatie MECC Maastricht georganiseerd. GG22 is een sportgames festival en richt zich specifiek op esports en games die gerelateerd zijn aan sport en bewegen, zoals simulatie games (bijv. FIFA) en beweeggames (bijv. Just Dance). Daarnaast vonden ook de eDivisie finals plaats tijdens het festival. Ook het NHL Gaming World Championship: European Championship werd gespeeld tijdens dit festival. 

H20 Esports Campus

In oktober 2020 werd in Purmerend het grootste vaste esportscampus geopend van Europa, H20 Esports Campus. Naast dat het een evenementenlocatie is, is er ook een Talent Ontwikkeling Programma in samenwerking met Talent Academy Group. De campus is ook de locatie waar de eDivisie wordt gespeeld.  


Go!Gaming

Go!Gaming (G!G) is een samenwerking tussen H20 Esports Campus en Pathé. G!G brengt gamers en esporters samen op een fysieke locatie met de benodigde apparatuur bij de bioscopen van Pathé. Op deze manier moet H20 nieuw gametalent vinden en vanuit daar te enthousiasmeren om naar de H20 Campus te komen en zich verder te ontwikkelen. De eerste locatie werd eind 2021 geopend in Rotterdam, maar moest direct haar deuren sluiten vanwege lockdown maatregelen.


EsportsX

Al vijf jaar organiseert de gamingtak van marketingbureau Techonomy samen met partners EsportsX. Deze kennis- en netwerkdag is speciaal ingericht voor marketeers, beleidsbepalers, eventspecialisten en sponsormanagers die de nieuwe generatie willen bereiken met esports & gaming. 

Overige esports initiatieven

Een aantal andere Nederlandse initiatieven mogen niet onbenoemd blijven. 

Uniek Esports

Het in december 2021 gelanceerde platform ► Uniek Esports heeft als doel om gamers met een beperking te voorzien van tips &  tricks over games en hardware mogelijkheden. Daarnaast worden online toernooien en diverse livestreams georganiseerd. Uniek Esports is een initiatief van HiPerks, ESL Benelux, Techonomy en Fonds Gehandicaptensport. 

Kenniscentrum Sport & Bewegen

Op 1 januari 2021 lanceerde Kenniscentrum Sport & Bewegen (KcSB) een nieuw thema esports, gaming en gamification (EGG). Waar het gaat om esports, ondersteunen ze coaches met kennis die hen helpt om hun talenten optimaal te begeleiden naar een topprestatie. Ze verzamelen en delen best practices, maar ook ervaringen die minder succesvol zijn gebleken. Ook verbinden ze de EGG-wereld, het onderzoeksveld en de sport- en beweegprofessional door een kennisconsortium in te richten of aan te sluiten bij een bestaand kennisnetwerk. Zo heeft de afdeling Topsport Topics (in opdracht van SEG Esports) een jetlag protocol ontwikkeld voor het Nederlands esports team Overwatch.


Kennisevent esports, gaming en gamification

Op 10 oktober 2021 organiseerde Kenniscentrum Sport & Bewegen, Gelderse Sport Federatie, Provincie Gelderland en EsportsX het Kennisevent esports, gaming en gamification voor ruim 250 sport- en beweegprofessionals. Een kennislijn was specifiek gericht op esports. Op 2 Oktober 2022 vindt ook een tweede editie plaats.


Challenge Inclusieve(re) esports

In 2020 lanceerde SportInnovator Challenge Sportakkoord Inclusieve(re) esports. Sportinnovator stelde 200.000 euro beschikbaar voor de ontwikkeling en uitvoering van concepten, ideeën en/of oplossingen die het voor een specifieke doelgroep mogelijk maakt deel te nemen aan esports. De challenge werd gewonnen door Ondernemerscollectief De Brouwerij (Payer Enabled; platform voor hardwaresetup advies), ESL Benelux.   (Platform Uniek Esports), Stichting Soundless Esports (ondertiteling voor doven en slechthorenden) en Yumen Bionics (gamecontroller voor mensen met een spieraandoening)

Afbeelding 8. Kennisevent, esports, gaming en gamification 2021 (Foto Paul Meima).

Overige initiatieven vanuit de sportsector

Daarnaast zijn nog een aantal andere Nederlandse initiatieven vanuit de sportsector die zich richten op onder andere esports.

Video 1. Lancering E_Oranje (KNVB, 2020)

Nederlandse Basketball Bond (NBB) 

De NBB heeft in samenwerking met 2K en mCon esports The Dutch NBA 2K21 georganiseerd. De winnaars zouden Nederland vertegenwoordigen op het WK NBA 2K21, maar door een reorganisatie bij 2K is dit niet doorgegaan.


Koninklijke Nederlandse Wielren Unie (KNWU) 

KNWU heeft eRacing als geruime tijd ► omarmd en ziet het als een nieuwe wielerdiscipline. ERacing is het virtueel fietsen op een indoortrainer met en tegen elkaar. Dit gaat met behulp van softwareprogramma’s zoals Zwift. In 2022 vindt het tweede wereldkampioenschap eRacing plaats. Bondscoach Adriaan Helmantel heeft hiervoor vier mannen en zes vrouwen geselecteerd. Een interessante ontwikkeling binnen eRacing is dat diverse (prof)wielrenners zijn gescout via de Zwift Academy, zoals Nederlander Maud Oudeman en Australiër Jay Vine. Vine eindigde een jaar na de overstap naar de Belgische wielerploeg Alpecin-Fenix tweede op de Koninginnenrit van de Ronde van Turkije.


Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) 

De KNSB heeft een club binnen het platform chess.com opgericht. Dit is het grootste online schaakplatform ter wereld. Op 12 december 2021 vond het NK Internetschaak plaats. De totale prijzenpot was €2.500.

NOC*NSF

In mei 2021 presenteerde NOC*NSF een Position Paper Esports. De conclusie is dat de traditionele sportsector en de esports branche een toegevoegde waarde voor elkaar zijn. Er moet vanuit esports een georganiseerd aanspreekpunt zijn voor NOC*NSF (lees: Branchevereniging Esports Nederland). NOC*NSF richt zich in eerste instantie sportsgames (bijv. Fifa) en virtuele sporten (bijv. Zwift). Andere (grote) esportstitels zoals Dota 2 of League of Legends vallen daar niet onder, omdat deze momenteel verder weg liggen van de traditionele sport. Hoewel NOC*NSF geen esportstitels wil uitsluiten, geven ze wel aan dat de games gerelateerd moeten zijn aan internationale federaties en moeten passen bij de Olympische waarden. Shooters botsen hiermee volgens NOC*NSF.


Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB)

Op 20 oktober 2020 heeft de KNVB aangekondigd te beginnen met E_Oranje: een Nederlands Elftal met esporters voor de game FIFA. Oud-wereldkampioen FIFA Koen Weijland is aangesteld als e_bondscoach. In de zomer van 2021 zou E_Oranje meedoen aan het FIFA eNations cup, maar dit werd vanwege corona gecanceld. Als navolging van de nieuwe E_Voetbalstrategie van KNVB lanceerde zij in december 2021 KPN Jantje.gg, een digitaal platform voor E_Voetballers om FIFA-wedstrijden te spelen in competitieverband, op verenigingen, thuis, in hun regio en op hun eigen niveau.


Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF)

KNAF erkent sinds 2017 virtueel racen als een vorm van autosport. Eind 2020 kondigde KNAF aan een online platform te lanceren voor erkende Nederlandse competities in racegames (simracing): KNAF Digital. De bond wil hiermee de autosport toegankelijker maken voor een breder publiek. Begin 2022 is BMW een van de partners van het platform geworden in navolging van Logitech G.

Ook vanuit de traditionele georganiseerde sport is er steeds meer aandacht voor esports. Hieronder lees je meer over diverse initiatieven.

Esports initiatieven vanuit de georganiseerde sport

Afbeelding 7. Esports Space in het Grafisch Lyceum Rotterdam (Foto Dion Bulkens)

  • De Universiteit Twente (UT) heeft anno 2022 de enige wetenschappelijke opleiding gericht op esports, de minor Esports. De minor gaat van start in februari 2022. De minor bestaat uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit vijf topics: introductie in esports, business & management, performance optimalisering van de esporter, performance optimalisering door middel van data en verantwoord esports.  In de laatste weken moeten de studenten aan de slag met een artikel gerelateerd aan esports.  

Wetenschappelijk onderwijs

Hoger beroepsonderwijs (HBO)

  • Het Grafische Lyceum Rotterdam (GLR) opende begin september 2021 de Esports Space. Dit is een hypermoderne esports faciliteit waar esportsteams tegen elkaar kunnen spelen, maar ook studenten ervaringen op doen met activiteiten, zoals livestreaming, content creating, shoutcasten en het bouwen van een podium oftewel het organiseren van events. Diverse media, technologie en entertainment opleidingen maken (samen)  gebruik van deze ruimte.
  • Het MBO College Hilversum heeft in februari 2021 de opleiding Esports, Game & Event Manager in het leven geroepen. Het is een niveau 4-opleiding en duurt 3 jaar. In de opleiding zijn drie opleidingen samengebracht: Media, ICT en Sport & Bewegen.
  • Het ROC Mondriaan opende begin november 2021 het Esports Excellentieprogramma. Het programma duurt 2 jaar voor ongeveer 25 studenten. In het excellentieprogramma gaan studenten onder meer aan de slag met hun eigen esportsteam.

Middelbaar beroepsonderwijs (MBO)

Esports initiatieven in het onderwijs

Steeds meer onderwijsinstellingen zien de opkomst van esports, en de (toekomstige) behoefte aan professionals in de sector. Daarom zijn er in diverse onderwijslagen opleidingen ontstaan. 

Rotterdam
Een aantal Nederlandse gemeenten verkent de mogelijkheden voor de sterk groeiende vrijetijdsactiviteit esports. In Rotterdam was esports bij het vaststellen van het Sportbeleid in 2017 nog geen onderdeel van het gemeentelijk beleid, maar begin 2019 is esports daarin opgenomen. De (voormalig) wethouder sport Sven de Langen van de gemeente Rotterdam zag toename van digitalisering en gaming. Hij wil voorkomen dat in de toekomst kinderen alleen nog maar gamen en dat sportverenigingen verdwijnen. Rotterdam beoogt met beleid rondom esports de werelden van gaming en sport samen te brengen door het binnenhalen van grote esports toernooien (onder andere EsportsX event, Europese League of Legends finales en Dreamhack). Bovendien wil de gemeente esports toevoegen aan de breedtesport. Partijen die esports inzetten als maatschappelijk middel (bijvoorbeeld het House of Esports) maken aanspraak op subsidie. Ook hebben ze in Rotterdam een esports competitie tussen traditionele sportverenigingen. Het ministerie van VWS heeft Rotterdam tot ‘living lab’ voor esports benoemd binnen het Nationaal Sportakkoord.


Den Haag 

Het Team Esports van de gemeente Den Haag houdt in coronacrisistijd amateur esports toernooien om te zorgen dat jongeren thuisblijven. Per stadsdeel organiseren ze wekelijks voorronde toernooien en een stedelijke finale in Fortnite en FIFA20. Bij Fortnite doen per week zo’n 75 tot 100 deelnemers per toernooi mee en zijn er zo’n 1000 views die het toernooi via livestreams volgen. Bij Fifa spelen zo’n 275 deelnemers per week mee. De gemeente is enthousiast, spreekt van een succes en blijft dit ook na de crisis wellicht organiseren, maar dan in combinatie met fysiek bewegen. Ook andere gemeenten ondernemen actie op een vergelijkbare manier zoals de gemeenten Venlo,  Nijmegen, Tilburg, Kaag en Braassem en Delft.


Breda

De gemeente Breda is in oktober 2021 een samenwerkingsverband aangegaan met Breda University of Applied Sciences. Middels een fieldlab onderzoeken ze de mogelijkheden van esports verder. Hiervoor wordt elk schooljaar 20.000 euro vrijgemaakt (De Swart, 2021). 

Provincie Gelderland

De Provincie Gelderland heeft in april 2021 een half miljoen euro vrij gemaakt voor de ontwikkeling van de Esports Talent Center Gelderland (Barendregt, 2021). Het centrum moet een talentontwikkelingscentrum (op Papendal) worden voor talentvolle gamers. Daarnaast is er ook aandacht voor een scholenprogramma, onderzoek, innovatie en marketing. Het is een initiatief van diverse organisaties waaronder Topsport Gelderland, Gelderse Sport Federatie, Radboud Universiteit, Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) en Vertigo6. Ook het Kenniscentrum Sport & Bewegen is als partner betrokken bij het initiatief. Daarnaast droeg de Provincie Gelderland bij aan het eerste Kennisevent esports, gaming en gamification voor sport- en beweegprofessionals waar ruim 250 bezoekers aanwezig waren. 

 

Esports initiatieven bij overheden

Steeds vaker hebben overheden ook interesse in competitief gamen. Enerzijds omdat ze zelf interesse hebben in esports, en het als een middel zien om doelen te verwezenlijken. Anderzijds omdat vragen over esports vanuit de bevolking de politiek bereiken. Zo kreeg Minister van Sport Conny Helder tijdens het commissiedebat op 29 juni 2022 de vraag of esports een sport is en of er aandacht is voor de kansen en de duistere kanten (VWS, 2022).

Afbeelding 6. Esporters racen in het Esports Talent Center Gelderland.

Dit laatste hoofdstuk bevat een inkijkje in Nederlandse initiatieven die ontstaan vanuit overheden, traditionele sport en het onderwijs. Esports krijgt vanuit deze sectoren ook steeds meer aandacht. Dit blijkt wel uit alle nieuwe projecten die ontstaan zijn om esports in Nederland te structureren en professionaliseren de afgelopen jaren.

13. Welke Nederlandse esports
        initiatieven zijn er vanuit 
        overheden, traditionele sport 
        en onderwijs?
Terug naar de inhoudsopgave?

Afbeelding 9. Finale eDivisie 2022 tijdens GG22 (Foto Dion Bulkens)

GG Dreamhack Sports

Op 4 en 5 juni 2022 is het GG Dreamhack Sports (GG22) op evenementenlocatie MECC Maastricht georganiseerd. GG22 is een sportgames festival en richt zich specifiek op esports en games die gerelateerd zijn aan sport en bewegen, zoals simulatie games (bijv. FIFA) en beweeggames (bijv. Just Dance). Daarnaast vonden ook de eDivisie finals plaats tijdens het festival. Ook het NHL Gaming World Championship: European Championship werd gespeeld tijdens dit festival. 

H20 Esports Campus

In oktober 2020 werd in Purmerend het grootste vaste esportscampus geopend van Europa, H20 Esports Campus. Naast dat het een evenementenlocatie is, is er ook een Talent Ontwikkeling Programma in samenwerking met Talent Academy Group. De campus is ook de locatie waar de eDivisie wordt gespeeld.  


Go!Gaming

Go!Gaming (G!G) is een samenwerking tussen H20 Esports Campus en Pathé. G!G brengt gamers en esporters samen op een fysieke locatie met de benodigde apparatuur bij de bioscopen van Pathé. Op deze manier moet H20 nieuw gametalent vinden en vanuit daar te enthousiasmeren om naar de H20 Campus te komen en zich verder te ontwikkelen. De eerste locatie werd eind 2021 geopend in Rotterdam, maar moest direct haar deuren sluiten vanwege lockdown maatregelen.


EsportsX

Al vijf jaar organiseert de gamingtak van marketingbureau Techonomy samen met partners EsportsX. Deze kennis- en netwerkdag is speciaal ingericht voor marketeers, beleidsbepalers, eventspecialisten en sponsormanagers die de nieuwe generatie willen bereiken met esports & gaming. 

Overige esports initiatieven

Een aantal andere Nederlandse initiatieven mogen niet onbenoemd blijven. 

Uniek Esports

Het in december 2021 gelanceerde platform ► Uniek Esports heeft als doel om gamers met een beperking te voorzien van tips &  tricks over games en hardware mogelijkheden. Daarnaast worden online toernooien en diverse livestreams georganiseerd. Uniek Esports is een initiatief van HiPerks, ESL Benelux, Techonomy en Fonds Gehandicaptensport. 

Kenniscentrum Sport & Bewegen

Op 1 januari 2021 lanceerde Kenniscentrum Sport & Bewegen (KcSB) een nieuw thema esports, gaming en gamification (EGG). Waar het gaat om esports, ondersteunen ze coaches met kennis die hen helpt om hun talenten optimaal te begeleiden naar een topprestatie. Ze verzamelen en delen best practices, maar ook ervaringen die minder succesvol zijn gebleken. Ook verbinden ze de EGG-wereld, het onderzoeksveld en de sport- en beweegprofessional door een kennisconsortium in te richten of aan te sluiten bij een bestaand kennisnetwerk. Zo heeft de afdeling Topsport Topics (in opdracht van SEG Esports) een jetlag protocol ontwikkeld voor het Nederlands esports team Overwatch.


Kennisevent esports, gaming en gamification

Op 10 oktober 2021 organiseerde Kenniscentrum Sport & Bewegen, Gelderse Sport Federatie, Provincie Gelderland en EsportsX het Kennisevent esports, gaming en gamification voor ruim 250 sport- en beweegprofessionals. Een kennislijn was specifiek gericht op esports. Op 2 Oktober 2022 vindt ook een tweede editie plaats.


Challenge Inclusieve(re) esports

In 2020 lanceerde SportInnovator Challenge Sportakkoord Inclusieve(re) esports. Sportinnovator stelde 200.000 euro beschikbaar voor de ontwikkeling en uitvoering van concepten, ideeën en/of oplossingen die het voor een specifieke doelgroep mogelijk maakt deel te nemen aan esports. De challenge werd gewonnen door Ondernemerscollectief De Brouwerij (Payer Enabled; platform voor hardwaresetup advies), ESL Benelux.   (Platform Uniek Esports), Stichting Soundless Esports (ondertiteling voor doven en slechthorenden) en Yumen Bionics (gamecontroller voor mensen met een spieraandoening)

Afbeelding 8. Kennisevent, esports, gaming en gamification 2021 (Foto Paul Meima).

Overige initiatieven vanuit de sportsector

Daarnaast zijn nog een aantal andere Nederlandse initiatieven vanuit de sportsector die zich richten op onder andere esports.

Video 1. Lancering E_Oranje (KNVB, 2020)

Nederlandse Basketball Bond (NBB) 

De NBB heeft in samenwerking met 2K en mCon esports The Dutch NBA 2K21 georganiseerd. De winnaars zouden Nederland vertegenwoordigen op het WK NBA 2K21, maar door een reorganisatie bij 2K is dit niet doorgegaan.


Koninklijke Nederlandse Wielren Unie (KNWU) 

KNWU heeft eRacing als geruime tijd ► omarmd en ziet het als een nieuwe wielerdiscipline. ERacing is het virtueel fietsen op een indoortrainer met en tegen elkaar. Dit gaat met behulp van softwareprogramma’s zoals Zwift. In 2022 vindt het tweede wereldkampioenschap eRacing plaats. Bondscoach Adriaan Helmantel heeft hiervoor vier mannen en zes vrouwen geselecteerd. Een interessante ontwikkeling binnen eRacing is dat diverse (prof)wielrenners zijn gescout via de Zwift Academy, zoals Nederlander Maud Oudeman en Australiër Jay Vine. Vine eindigde een jaar na de overstap naar de Belgische wielerploeg Alpecin-Fenix tweede op de Koninginnenrit van de Ronde van Turkije.


Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) 

De KNSB heeft een club binnen het platform chess.com opgericht. Dit is het grootste online schaakplatform ter wereld. Op 12 december 2021 vond het NK Internetschaak plaats. De totale prijzenpot was €2.500.

NOC*NSF

In mei 2021 presenteerde NOC*NSF een Position Paper Esports. De conclusie is dat de traditionele sportsector en de esports branche een toegevoegde waarde voor elkaar zijn. Er moet vanuit esports een georganiseerd aanspreekpunt zijn voor NOC*NSF (lees: Branchevereniging Esports Nederland). NOC*NSF richt zich in eerste instantie sportsgames (bijv. Fifa) en virtuele sporten (bijv. Zwift). Andere (grote) esportstitels zoals Dota 2 of League of Legends vallen daar niet onder, omdat deze momenteel verder weg liggen van de traditionele sport. Hoewel NOC*NSF geen esportstitels wil uitsluiten, geven ze wel aan dat de games gerelateerd moeten zijn aan internationale federaties en moeten passen bij de Olympische waarden. Shooters botsen hiermee volgens NOC*NSF.


Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB)

Op 20 oktober 2020 heeft de KNVB aangekondigd te beginnen met E_Oranje: een Nederlands Elftal met esporters voor de game FIFA. Oud-wereldkampioen FIFA Koen Weijland is aangesteld als e_bondscoach. In de zomer van 2021 zou E_Oranje meedoen aan het FIFA eNations cup, maar dit werd vanwege corona gecanceld. Als navolging van de nieuwe E_Voetbalstrategie van KNVB lanceerde zij in december 2021 KPN Jantje.gg, een digitaal platform voor E_Voetballers om FIFA-wedstrijden te spelen in competitieverband, op verenigingen, thuis, in hun regio en op hun eigen niveau.


Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF)

KNAF erkent sinds 2017 virtueel racen als een vorm van autosport. Eind 2020 kondigde KNAF aan een online platform te lanceren voor erkende Nederlandse competities in racegames (simracing): KNAF Digital. De bond wil hiermee de autosport toegankelijker maken voor een breder publiek. Begin 2022 is BMW een van de partners van het platform geworden in navolging van Logitech G.

Ook vanuit de traditionele georganiseerde sport is er steeds meer aandacht voor esports. Hieronder lees je meer over diverse initiatieven.

Esports initiatieven vanuit de georganiseerde sport

Afbeelding 7. Esports Space in het Grafisch Lyceum Rotterdam (Foto Dion Bulkens)

  • De Universiteit Twente (UT) heeft anno 2022 de enige wetenschappelijke opleiding gericht op esports, de minor Esports. De minor gaat van start in februari 2022. De minor bestaat uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit vijf topics: introductie in esports, business & management, performance optimalisering van de esporter, performance optimalisering door middel van data en verantwoord esports.  In de laatste weken moeten de studenten aan de slag met een artikel gerelateerd aan esports.  

Wetenschappelijk onderwijs

Hoger beroepsonderwijs (HBO)

  • Het Grafische Lyceum Rotterdam (GLR) opende begin september 2021 de Esports Space. Dit is een hypermoderne esports faciliteit waar esportsteams tegen elkaar kunnen spelen, maar ook studenten ervaringen op doen met activiteiten, zoals livestreaming, content creating, shoutcasten en het bouwen van een podium oftewel het organiseren van events. Diverse media, technologie en entertainment opleidingen maken (samen)  gebruik van deze ruimte.
  • Het MBO College Hilversum heeft in februari 2021 de opleiding Esports, Game & Event Manager in het leven geroepen. Het is een niveau 4-opleiding en duurt 3 jaar. In de opleiding zijn drie opleidingen samengebracht: Media, ICT en Sport & Bewegen.
  • Het ROC Mondriaan opende begin november 2021 het Esports Excellentieprogramma. Het programma duurt 2 jaar voor ongeveer 25 studenten. In het excellentieprogramma gaan studenten onder meer aan de slag met hun eigen esportsteam.

Middelbaar beroepsonderwijs (MBO)

Esports initiatieven in het onderwijs

Steeds meer onderwijsinstellingen zien de opkomst van esports, en de (toekomstige) behoefte aan professionals in de sector. Daarom zijn er in diverse onderwijslagen opleidingen ontstaan. 

Rotterdam
Een aantal Nederlandse gemeenten verkent de mogelijkheden voor de sterk groeiende vrijetijdsactiviteit esports. In Rotterdam was esports bij het vaststellen van het Sportbeleid in 2017 nog geen onderdeel van het gemeentelijk beleid, maar begin 2019 is esports daarin opgenomen. De (voormalig) wethouder sport Sven de Langen van de gemeente Rotterdam zag toename van digitalisering en gaming. Hij wil voorkomen dat in de toekomst kinderen alleen nog maar gamen en dat sportverenigingen verdwijnen. Rotterdam beoogt met beleid rondom esports de werelden van gaming en sport samen te brengen door het binnenhalen van grote esports toernooien (onder andere EsportsX event, Europese League of Legends finales en Dreamhack). Bovendien wil de gemeente esports toevoegen aan de breedtesport. Partijen die esports inzetten als maatschappelijk middel (bijvoorbeeld het House of Esports) maken aanspraak op subsidie. Ook hebben ze in Rotterdam een esports competitie tussen traditionele sportverenigingen. Het ministerie van VWS heeft Rotterdam tot ‘living lab’ voor esports benoemd binnen het Nationaal Sportakkoord.


Den Haag 

Het Team Esports van de gemeente Den Haag houdt in coronacrisistijd amateur esports toernooien om te zorgen dat jongeren thuisblijven. Per stadsdeel organiseren ze wekelijks voorronde toernooien en een stedelijke finale in Fortnite en FIFA20. Bij Fortnite doen per week zo’n 75 tot 100 deelnemers per toernooi mee en zijn er zo’n 1000 views die het toernooi via livestreams volgen. Bij Fifa spelen zo’n 275 deelnemers per week mee. De gemeente is enthousiast, spreekt van een succes en blijft dit ook na de crisis wellicht organiseren, maar dan in combinatie met fysiek bewegen. Ook andere gemeenten ondernemen actie op een vergelijkbare manier zoals de gemeenten Venlo,  Nijmegen, Tilburg, Kaag en Braassem en Delft.


Breda

De gemeente Breda is in oktober 2021 een samenwerkingsverband aangegaan met Breda University of Applied Sciences. Middels een fieldlab onderzoeken ze de mogelijkheden van esports verder. Hiervoor wordt elk schooljaar 20.000 euro vrijgemaakt (De Swart, 2021). 

Provincie Gelderland

De Provincie Gelderland heeft in april 2021 een half miljoen euro vrij gemaakt voor de ontwikkeling van de Esports Talent Center Gelderland (Barendregt, 2021). Het centrum moet een talentontwikkelingscentrum (op Papendal) worden voor talentvolle gamers. Daarnaast is er ook aandacht voor een scholenprogramma, onderzoek, innovatie en marketing. Het is een initiatief van diverse organisaties waaronder Topsport Gelderland, Gelderse Sport Federatie, Radboud Universiteit, Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) en Vertigo6. Ook het Kenniscentrum Sport & Bewegen is als partner betrokken bij het initiatief. Daarnaast droeg de Provincie Gelderland bij aan het eerste Kennisevent esports, gaming en gamification voor sport- en beweegprofessionals waar ruim 250 bezoekers aanwezig waren. 

 

Esports initiatieven bij overheden

Steeds vaker hebben overheden ook interesse in competitief gamen. Enerzijds omdat ze zelf interesse hebben in esports, en het als een middel zien om doelen te verwezenlijken. Anderzijds omdat vragen over esports vanuit de bevolking de politiek bereiken. Zo kreeg Minister van Sport Conny Helder tijdens het commissiedebat op 29 juni 2022 de vraag of esports een sport is en of er aandacht is voor de kansen en de duistere kanten (VWS, 2022).

Afbeelding 6. Esporters racen in het Esports Talent Center Gelderland.

Dit laatste hoofdstuk bevat een inkijkje in Nederlandse initiatieven die ontstaan vanuit overheden, traditionele sport en het onderwijs. Esports krijgt vanuit deze sectoren ook steeds meer aandacht. Dit blijkt wel uit alle nieuwe projecten die ontstaan zijn om esports in Nederland te structureren en professionaliseren de afgelopen jaren.

13. Welke Nederlandse esports initiatieven zijn er vanuit overheden, traditionele sport
en onderwijs?